Saturday 7 January 2012

MENYOROT SEMULA LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2012 !

Kita sekarang sudah berada didalam tahun yang mencabar 2012 atau tahun Pilihan Raya Umum ke 13. Tahun 2011 mempunyai reputasi yang amat menusuk hati rakyat. Berikut adalah kenyataan petikan laporan tersebut supaya kita semua akan lebih matang dan berhati-hati dalam melayari tahun-tahun yang mendatang. 
Artikel ini mesti disemat disetiap hati rakyat sebagai pengetahuan semasa.


Sekali lagi, Laporan Ketua Audit Negara membongkar segala masalah yang berlaku di dalam Malaysia. Dan kali ini, Tan Sri Ambrin Buang membuat kenyataan bahawa hutang sebenar negara adalah RM 362.39 bilion! Jauh dari kenyataan Perdana Menteri semasa ucapan Bajet 2011 tempohari iaitu RM 233.92 bilion.

Berikut di bawah merupakan petikan teks kenyataan dari Ketua Audit Negara
Ketua Audit: Hutang negara pada paras tertinggi

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang hari ini mendedahkan bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu PARAS YANG PALING TINGGI DALAM TEMPOH LIMA TAHUN.
Hutang itu mencakupi 53.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kali pertama keadaan itu berlaku dalam sejarah negara, kata beliau dalam laporan tahunan terbaru yang di bentangkan di Parlimen hari ini.
Hutang RM362.39 bilion ringgit yang disebut dalam laporan audit itu juga jauh lebih tinggi daripada RM233.92 billion yang disebut oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen Jun lalu.
Ketika itu Najib juga mendakwa hutang itu hanya mencakupi 34.3 peratus KDNK.
Dalam laporannya, Ketua Audit Negara menjelaskan hutang kerajaan meningkat dengan mendadak kerana hutang dalam negara yang semakin membesar.
Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan

No comments:

Post a Comment