Wednesday 11 January 2012

APA ITU CERITA NFC?

Sebagai sebuah kerajaan yang memerintah, menjaga KESELAMATAN MAKANAN NEGARA (NATIONAL FOOD SECURITY) adalah menjadi satu tanggung-jawab yang amat penting.Buat masa ini, pergantungan mengimpot makanan dari negara luar masih menjadi amalan berterusan.

Pada tahun 1990 negara mengimport makanan sebanyak RM4.6 bilion dan mendadak meningkat kepada RM26.7 bilion pada tahun 2010. Negara seperti Thailand, Indonesia & Kemboja mempunyai iklim yang sama dengan Malaysia bagi aktiviti pertanian. Beras, cili, bawang dan beberapa jenis sayuran terpaksa dibeli dari luar,sedangkan Malaysia mampu dan mempunyai tanah pertanian yang luas.

Kes yang terbaharu sekali ialah National Feedlot Corporation (NFC). Peruntukan wang sebanyak RM250 juta telah diberi kepada sebuah syarikat ketika TPM (sekarang ini) menjadi Menteri Pertanian. 
Target pengeluaran lembu pada tahun 2010 sebanyak 60,000 ekor tetapi hanya mampu sebanyak 8000 ekor. Atas kegagalan projek ini (penjagaan keselamatan makanan) menyebabkan wang rakyat mengalir begitu banyak kerana negara terpaksa mengimport lembu daripada negara luar kerana kegagalan projek ini. 
Sebuah syarikat kroni ( syarikat keluarga Datuk Shahrizat Jalil ) yang tidak mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian telah diberi bagi mengurus tadbir syarikat termasuk mengurus tadbir dana yang diperuntukan dalam menangani masalah kekurangan daging lembu

Kalau dikira secara kasarnya, wang sebanyak itu boleh membeli 125, 000 ekor lembu yang berharga RM2,000 seekor.

Cuba bayangkan pula 125,000 ekor lembu boleh diagihkan kepada 62,500 rakyat yang miskin, jika dua ekor sekeluarga.

Sekurang-kurang 62,500 keluarga yang miskin dapat dibantu kehidupan mereka. 

Tetapi apa boleh buat pemimpin negara bukan sahaja tidak menjaga kebajikan rakyat malahan ahlinya sendiri juga terbiar.

Isu-isu lain yang masih lagi menghantui kita masih kekal dalam ingatan sehingga kini. Contohnya seperti enjin kapal terbang yang hilang, kapal selam yang tidak boleh menyelam, RM32 juta wang PPRT lesap,stadium runtuh, perhentian bas Kuala Berang Runtuh dan banyak lagi.

Ini adalah lambang kebobrokan dasar BN yang gagal dalam urus tadbir yang cekap.

Rakyat tentu tidak lupa bagaimana cerdiknya pemimpin BN yang pernah jual saham BERNAS kepada syarikat Wan Tan di Hong Kong.

Jika sektor strategik pun kerajaan BN pernah jual kepada negara asing, apa pula yang lainnya?. Ini semua bahana kerana penyakit “KRONI DIUTAMAKAN, KEPENTINGAN RAKYAT DIKEMUDIANKAN."

1 comment:

  1. Kak Jat dh cuti....gimik utk dikata orang telus la tu...kita tunggu dan lihat SPRM nk buat lagu mana

    ReplyDelete