Saturday 15 October 2011

KUASA ALLAH TIADA BANDINGAN

Aku Seorang Dai dan Murabbi
                Islam ialah agama dakwah dan tarbiah.Islam agama yang mengajar manusia kepada kebenaran. Sejak zaman Rasulullah s.a.w., dakwah dan tarbiah menjadi agenda utama membangunkan aqidah umat, akhlak mulia dan amal soleh. Ia disambung oleh para sahabat, tabi tabii, para ilmuwan dan ulama dari dulu hingga kini. Hasilnya Islam berkembang dan subur dimana-mana.

Dakwah dan Tarbiah Satu Kemestian
                Dengan izin-Nya dan di bantu oleh pendakwah-pendakwah yang lain, kesedaran Islam berkembang di kampus-kampus lain dan akhirnya menyubur dalam kalangan masyarakat. Kesan daripada dakwah yang meluas meyebabkan timbul keinginan untuk melihat Islam hadir dalam sistem dan arus perdana. Kuncinya ialah kesediaan untuk melakukan dakwah secara bijaksana dan usaha untuk membaiki diri dan sistem.
                Lebih-lebih lagi kini tuntutan dakwah dan tarbiah adalah satu kemestian. Terdapat generasi yang pergi dan datang. Yang baru perlu disantuni dengan dakwah supaya mereka tidak terperangkap dengan arus globalisasi dan pembaratan yang semakin rancak. Persiapan yang paling penting adalah ilmu tentang dakwah dan Islam serta ilmu selain Islam sebagai faktor perbandingan. Kedua harus ada keupayaan komunikasi yang baik supaya idea-idea dakwah dan tarbiah berkembang dan memberi kesan kepada yang mendengar.
                 Sebagai seorang dai, peribadi harus dijaga dan pendakwah harus memiliki wibawa. Kesabaran dan kebijaksana adalah kunci utama.

No comments:

Post a Comment